|
|
|
|
ارتباط مصرف چای با پوکی استخوان
|
|
|
|
|
|
|
|
نویسنده
|
امیری سمیه ,کشتکار عباسعلی ,آقایی میبدی حمیدرضا ,لاریجانی باقر ,نبی پور ایرج ,حشمت رامین ,مدنی سارا ,حسین نژاد آرش
|
|
منبع
|
zahedan journal of research in medical sciences - 1390 - دوره : 13 - شماره : 4 - صفحه:18 -23
|
|
چکیده
|
زمینه و هدف: مصرف چای در سرتاسر جهان عمومیت دارد و به خصوص در کشور ما به مراتب بیش از سایر نوشیدنی ها استفاده میشود. مطالعات مختلفی اثرات منفی قهوه و ارتباط کافیین موجود در آن را با پوکی استخوان ارزیابی کردهاند. اما ارتباط بین مصرف چای و پوکی استخوان کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. از طرفی با توجه به مصرف بالای چای در جامعه و شیوع بالای پوکی استخوان در کشور، درک این ارتباط حایز اهمیت می باشد.مواد و روش کار: جمعیت مورد مطالعه شامل مردان و زنان20 تا72 ساله ساکن شهرستان بوشهر بودندکه در طرح جامع پیشگیری و درمان پوکی استخوان شرکت داشتند و با نمونهگیری خوشهای جمعآوری شدند. در مجموع 1125 نفر(621 زن و 504 مرد) با میانگین سنی 6/42 سال بررسی شدند. با توجه به میزان چای مصرفی روزانه افراد به دو گروه بالای چهار فنجان و کمتر-مساوی چهار فنجان تقسیم شدند و تراکم استخوانی آن هابا استفاده از روشdual energy x-ray absorption اندازه گیری و مقایسه شد.یافته ها: میانگین تراکم استخوانی در دو گروه مورد مطالعه در ناحیه گردن واستخوان ران با یکدیگر تفاوت بارز و معنی دار داشت (05/0p < ). اما این ارتباط به طور مجزا در گروه های مختلف (به تفکیک سن، جنس و یا هر دو)، مشاهده نشد.نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان دهندهی ارتباط مستقیم بین مصرف چای و افزایش تراکم استخوان بود و نشان داد شیوع پوکی استخوان در افرادی که بهطور منظم و روزانه چای مصرف میکنند، کمتر است. م ت ع پ ز،13(4)،23-18
|
|
کلیدواژه
|
پوکی استخوان ,تراکم معدنی استخوان ,چای
|
|
آدرس
|
دانشگاه علوم پزشکی تهران, ایران, دانشگاه علوم پزشکی تهران, ایران, دانشگاه علوم پزشکی تهران, ایران, دانشگاه شهید بهشتی, ایران, دانشگاه علوم پزشکی بوشهر, ایران, دانشگاه علوم پزشکی تهران, ایران, دانشگاه علوم پزشکی تهران, ایران, دانشگاه علوم پزشکی تهران, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|