>
Fa   |   Ar   |   En
   الگوی غذایی مصرفی و ارتباط آن با اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز در بین کودکان ایرانی  
   
نویسنده آزادبخت لیلا ,روحانی محمد حسین ,اسماعیل زاده احمد
منبع zahedan journal of research in medical sciences - 1391 - دوره : 14 - شماره : 2 - صفحه:21 -30
چکیده    زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین الگوی غذایی اصلی و بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز (adhd) در بین کودکان سنین مدرسه است.مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 375 کودک محصل در تهران اجرا شده است. رژیم معمول این کودکان با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک (ffq) نیمه کمی مورد ارزیابی قرار گرفت. ابتلای افراد به adhd نیز با استفاده از پرسشنامه dsm-iv تشخیص داده شد. با استفاده از تحلیل عامل (factor analysis)، الگوی غذایی افراد مشخص گردید.یافته ها: شیوع adhd در جمعیت مورد مطالعه 7/9 درصد بود. 4 الگوی غذایی از این جمعیت به دست آمد: سالم، غربی، شیرین و غذا های آماده. کودکانی که در پنجک بالایی امتیاز الگوی غذایی شیرین قرار دارند نسبت به پنجک پایینی، دارای شانس بیشتری برای ابتلا به adhd هستند (03/0=p). هم چنین رابطه-ی معنی داری بین تبعیت از الگوی غذایی غذا های آماده با خطر ابتلا به adhd دیده شد (03/0=p). رابطه ای بین الگوهای غذایی سالم و غربی با adhd مشاهده نگردید. تمام این موارد بعد از کنترل اثر مخدوش گرها دیده شد.نتیجه گیری: مطالعه حاضر رابطه ای معنی دار و مستقل بین الگوهای غذایی شیرین و غذا های آماده با شیوع adhd نشان می دهد (برای هر دو 03/0=p). برای تایید این یافته ها اجرای مطالعات آینده نگر ضروری است.
کلیدواژه رژیم غذایی ,اختلال بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز ,کودکان
آدرس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, دانشیار علوم تغذیه، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده تغذیه و علوم غذایی , ایران, دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده تغذیه و علوم غذایی, ایران, دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, دانشیار علوم تغذیه، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده تغذیه و علوم غذایی , ایران
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved