|
|
|
|
بررسی مداخلات فارماکولوژیک در درمان استئوپورز ناشی از گلوکوکورتیکوئیدها: یک مطالعه مروری روایتی
|
|
|
|
|
|
|
|
نویسنده
|
خوارزم کیا علی ,حسنوند امین
|
|
منبع
|
يافته - 1404 - دوره : 27 - شماره : 2 - صفحه:11 -30
|
|
چکیده
|
مقدمه: گلوکوکورتیکوئیدها جهت درمان بیماری های التهابی به میزان زیادی مورد مصرف قرار می گیرند. بررسی ها نشان داده است که مصرف این داروها با عوارض جانبی زیادی همراه می باشد، که مهمترین عارضه آنها، استئوپورز می باشد. استخوان مهره ها، گردن، ران و عمدتاً استخوان های اسفنجی بیشتر از سایر استخوان ها می توانند درگیر استئوپروز ناشی از گلوکوکورتیکوئیدها شوند.مواد و روش ها: جهت جمع آوری اطلاعات لازم با بررسی مقالات در پایگاه های اطلاعاتی pubmed، scopus، web of science و google scholar، مقالات مناسب و مورد نظر، به عنوان منابع استنادی جهت استفاده در این تحقیق انتخاب گردیدند.یافته ها: گلوکوکورتیکوئیدها با فعال کردن استئوکلاستها و مهار مسیرهای سیگنالینگ مهم مانند wnt/β-catenin، ppar-γ2 و bmp-2، کاهش استئوبلاستوژنز و افزایش ترشح مهارکنندههایی مثل اسکلروستین و dkk-1، منجر به پوکی استخوان میشوند. داروهایی مانند ویتامینd، کلسیم، استاتینها، بیسفوسفوناتها، دنوزوماب و روموسوزوماب با مقابله با این اثرات و تحریک تراکم استخوان، از استئوپروز ناشی از گلوکوکورتیکوئیدها جلوگیری میکنند.بحث و نتیجه گیری: گلوکوکورتیکوئیدها از طریق مسیرهای مختلفی باعث استئوپورز می شوند، و پیشنهاد می گردد که جهت پیشگیری از استئوپورز ناشی از گلوکوکورتیکوئیدها، بخصوص در افراد سالمند، بهتر است که همزمان با مصرف داروهای گلوکوکورتیکوئیدی، از داروهای ویتامین d و کلسیم، استراتینوم رانلات، داروهای خانواده بیسفوسفونات ها، دنوزوماب و روموسوزوماب استفاده گردد.
|
|
کلیدواژه
|
استئوپورز، گلوکوکورتیکوئیدها، مداخلات فارماکولوژیک
|
|
آدرس
|
دانشگاه علوم پزشکی لرستان, دانشکده داروسازی, گروه فارماکوتراپی, ایران. , دانشگاه علوم پزشکی لرستان, دانشکده پزشکی, گروه فارماکولوژی, ایران.
|
|
پست الکترونیکی
|
dr.hasanvand@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
investigation of pharmacological interventions in the treatment of glucocorticoids-induced osteoporosis: a narrative review
|
|
|
|
|
Authors
|
kharazmkia ali ,hasanvand amin
|
|
Abstract
|
background: glucocorticoids are widely used in the treatment of inflammatory diseases. however, their use is associated with numerous side effects, the most significant of which is osteoporosis. vertebral bones, the neck, the thigh, and particularly spongy bones are more commonly affected by glucocorticoids-induced osteoporosis than other types of bones.materials and methods: to gather the necessary information, articles from the pubmed, scopus, web of science, and google scholar databases were reviewed, and appropriate articles were selected as reference sources for this research.results: glucocorticoids lead to osteoporosis by activating osteoclasts and inhibiting important signaling pathways, e.g., wnt/β-catenin, ppar-γ2, and bmp-2, which reduces osteoblastogenesis and increases the secretion of inhibitors such as sclerostin and dkk-1. drugs such as vitamin d, calcium, statins, bisphosphonates, denosumab, and romosuzumab prevent glucocorticoids-induced osteoporosis by counteracting these effects and stimulating bone density.conclusion: to prevent glucocorticoid-induced osteoporosis, especially in the elderly, it is advised to concurrently use vitamin d and calcium supplements, strontium ranelate, bisphosphonates, denosumab, and romosozumab alongside glucocorticoid medications.
|
|
Keywords
|
glucocorticoids ,osteoporosis ,pharmacological interventions
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|